07.01.2010 Zimowe wędrowanie po Tarnowie

Tarnów jest miastem, w którym każdy turysta, czy wędrowiec znajdzie coś interesującego. Zabytkowe budowle, cenne dzieła sztuki oraz historyczne miejsca sprawiają, iż to kilkusetletnie miasto jest celem podróży dla wielu osób z Polski i z zagranicy.
My także wybraliśmy coś dla siebie. W czwartek, 7 stycznia, udaliśmy się w stronę Starego Miasta, gdzie podziwialiśmy gotycką katedrę, renesansowy ratusz i zabytkowe kamieniczki. Nie był to jednak główny cel naszej wyprawy. Po przejściu wąskich uliczek, zatrzymaliśmy się, aby przez chwilę popatrzeć na Górę Świętego Marcina (384 m n.p.m.), a następnie odwiedziliśmy żywą szopkę przy klasztorze Ojców Bernardynów. Spędziliśmy tam sporo czasu. Większość grupy próbowała nawiązać kontakt z wielbłądami, natomiast nasza zapalona amazonka, Karolina nie odstępowała kuców szetlandzkich. Dowiedzieliśmy się, że są one najmniejszą hodowlaną formą konia domowego, a wykorzystywane są między innymi do pracy w ogrodzie. Służą także dzieciom do jazdy wierzchem.
Po nakarmieniu zwierząt, ruszyliśmy w stronę ulicy Tuchowskiej, gdzie obok kapliczki świętego Walentego ma swój początek niebieski pieszy szlak, prowadzący na szczyt Wielkiego Rogacza (1182 m n.p.m.) w Beskidzie Sądeckim. Ma on długość ok. 184 km i przebiega przez Pogórze Ciężkowickie, Pogórze Rożnowskie, Beskid Wyspowy, Gorce, Pieniny i Beskid Sądecki.
Wracając tą samą drogą do domu, szukaliśmy oznaczeń kolejnego szlaku, który przebiega przez Tarnów. Wreszcie zauważyliśmy znaczki przedstawiające żółtą muszlę na niebieskim tle z napisem „Droga świętego Jakuba”. Jest to pielgrzymi szlak prowadzący do Santiago de Compostela w Hiszpanii, gdzie znajduje się grób świętego Jakuba Starszego. Trasa ta liczy z Tarnowa ponad 3700 kilometrów…
Przechodząc obok kościółka Matki Bożej Szkaplerznej na Burku, znaleźliśmy się przez chwilę na jeszcze jednym bardzo znanym szlaku – Szlaku Architektury Drewnianej.
Powróciliśmy do domów z nowymi pomysłami i planami na najbliższe dni i tygodnie. Okazuje się, że nawet krótki spacer po znanym miejscu może być bardzo inspirujący.

Beata Wideł

07.01.2010 - Żywa Szopka u oo.Bernardynów w Tarnowie - (fot. Beata Wideł)