08.03.2014 - Wycieczka Pasmem Brzanki

Pasmem Brzanki ze Swoszowej do Gromnika.

Pomysł tej wycieczki powstał podczas sprawdzania możliwości dojazdu kursowymi busami do miejscowości, położonych na południe od Tarnowa. Okazało się, że w soboty o 8:15 z dworca autobusowego w Tarnowie jest połączenie do Swoszowej, skąd blisko już do żółtego szlaku poprowadzonego pasmem Brzanki. Na oddziałowym spotkaniu w środę 5 marca zamiar został ogłoszony, a sobotę spędzamy już w paśmie Brzanki.
Bus zawozi nas do miejsca, w którym od szosy Szerzyny - Joniny odgałęzia się droga do Swoszowej. To właśnie tutaj w szczerym polu, a nie w centrum Swoszowej, jest końcowy przystanek na trasie. Nam to nie przeszkadza, mamy nawet rozwiązany problem obrania właściwego kierunku marszu. Asfaltem podążamy do grzbietu pasma, aby napotkać żółty szlak. Chcemy nim dojść na Nosalową, a stamtąd niebieskimi znakami zejść do Gromnika. Jest mgła i w związku z tym widoczność pozostawia wiele do życzenia. Wkrótce dochodzimy do wychodni piaskowca po prawej stronie szosy, skąd dochodzą odgłosy niczym z kamieniołomu.

08.03.2014 - Wycieczka Pasmem Brzanki - (fot. Joanna Łośko)

To miejscowi pracowicie spędzają czas, odłupując i ładując kamień do dostawczej furgonetki. Zapewne przyda się do budowy ogrodzenia, a może do jakichś innych celów. Tymczasem żółty szlak został osiągnięty, opuszczamy asfalt i wchodzimy w las. Miejscami szlak jest mocno rozjeżdżony przez sprzęt zwożący ścięte drzewa. Poprzez Krzyżową, Wielką Górę i Ostry Kamień dochodzimy do schroniska na Brzance. Tutaj zatrzymujemy się na odpoczynek i przy okazji witamy turystów z Tarnowa. Niestety całkowite zachmurzenie nie chce ustąpić, więc tym razem nie da się podziwiać widoku z wieży obok bacówki. Poniżej Brzanki spotykamy przyjaźnie nastawioną grupę o zainteresowaniach paramilitarnych, w mocno zabłoconych mundurach. Wygląda na to, że na dzisiaj chyba mają już dość ćwiczeń. Poprzez polanę Morgi, mijając przekaźnik, dochodzimy do szosy Lubaszowa - Szerzyny. Po jej przekroczeniu wspinamy się - krótko ale konkretnie - na Nosalową. Pogoda nieco się poprawia i po osiągnięciu wzniesienia można już rozejrzeć się po okolicy. Niebieskim szlakiem schodzimy do Gromnika, oglądając w Golance przy domu oznaczonym nr 15 oryginalną kapliczkę wyrzeźbioną w odwróconym pniu wykopanego drzewa. Pociągiem z Gromnika wracamy do Tarnowa. W ten sposób nasza wycieczka, podczas której pokonaliśmy 25-kilometrowy dystans, dobiegła końca.

Wiesław Izworski

08.03.2014 - Wycieczka Pasmem Brzanki - (fot. Andrzej Piątek)